Vaprosi otnosno ''Fenomenologiata na Huserl''

Модератори: vionbg, longjohnsilver

Vaprosi otnosno ''Fenomenologiata na Huserl''

Мнениеот Милена » Пон Ное 19, 2007 4:42 pm

Zdr. Mojete li da mi raziasnite gore-dolu kak razbirate ''Fenomenologiata na Huserl''?
4eta razli4ni kritiki i ne6to vse mi ubiagva.
Napr. kato izhvarlia van6nite prejiviavania ili o6te transtsedentalnoto, obektivniat opit,ostava da stigna do 4istata fenomenologia, no KAK? Kakvo ostava ili sire4 Kak se postiga tozi vatre6en opit -imanentnia. V kakvo se sastoi?
Милена
 
Мнения: 1
Регистриран на: Пон Ное 19, 2007 4:37 pm

Re: Vaprosi otnosno ''Fenomenologiata na Huserl''

Мнениеот vionbg » Вто Ное 20, 2007 9:44 am

Милена написа:Zdr. Mojete li da mi raziasnite gore-dolu kak razbirate ''Fenomenologiata na Huserl''?
4eta razli4ni kritiki i ne6to vse mi ubiagva.
Napr. kato izhvarlia van6nite prejiviavania ili o6te transtsedentalnoto, obektivniat opit,ostava da stigna do 4istata fenomenologia, no KAK? Kakvo ostava ili sire4 Kak se postiga tozi vatre6en opit -imanentnia. V kakvo se sastoi?

Ами в липсата на граница между битие и явление. Когато престанем да разделяме нещата на причина и следствие а ги осмислим в един цялостен модел тогава се ражда феномена. Примера с листата на зелката е твърде красноречив (всяко листо е по- външно спрямо вътрешните и по-вътрешно спрямо външните - това свиделствува за липса на ясно позициониране и въпреки всичко ЗЕЛКАТА Е ЗЕЛКА а не набор от листа - обект) или пък с отблясъците на газената лампа - горенето може да е следствие от куп физични и химични закони но светлината е феномен - тя осветява, показва...
феномен е антипод на ноумен :)
така си го обяснявам аз, без да съм сециалист:)
И Ви моля да пишете на кирилица, тъй като латиницата първо се разчита трудно и второ това е форум за българска литература.
vionbg
Модератор
 
Мнения: 880
Регистриран на: Вто Авг 17, 2004 9:47 am

Мнениеот selsal » Съб Ное 24, 2007 5:45 pm

Хусерл призовава към въздържание спрямо всичко, което ни заобикаля; въздържание от всякакви полагания (когитации, тоест познавателности). Защото всичко, което срещаме, всичко, което възприемаме, е подвъпросно - или неговата истинност не е сигурна. Въздържанието, към което Хусерл призовава, е съзнанието за подвъпросността на всички светови когитации. Всеки път, когато човек радикално прилага Декартовото съмнение, той се отнася към нещата от света с Хусерловото въздържание. Това въздържание Хусерл нарича: закона за "епохе". А неговото прилагане е феноменологическата редукция.

Какво остава след феноменологическата редукция? Това е трансценденталният аз, един неемпиричен аз, различен от азът чиновник, художник или поет, остава чистият аз.

Що за нещо е трансценденталният аз? Според Хусерл чистият аз придава цялата битийна валидност на света, вдъхва му смисъл и въз основа на това светът иде такъв какъвто е, какъвто всеки ден се случва. Всичко това не означава, че светът е дело на чистия аз, напротив, светът е самостоен, отвъден, непроизводен от човека; ала смисълът на света е от човека (чистият аз).
selsal
 
Мнения: 1
Регистриран на: Съб Ное 24, 2007 5:19 pm


Назад към Философия

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron